Lazy Sunday

14 januari 2024 - Hazyview, Zuid-Afrika

En dan is het alweer zondagmiddag. Aangezien ik de panoramatour aan me voorbij heb laten gaan nu dus eens tijd om wat op te schrijven. Zoals de foto's en het filmpje al hadden laten zien heb ik een super kamer tot m'n beschikking met een heerlijk terrasje aan het water, 3x raden dus waar ik zit.

Gelukkig heb ik af en toe wat in m'n telefoon genoteerd want als ik nu terug zou moeten halen wat ik de afgelopen dagen heb gedaan dan zou ik vast het e.e.a. door elkaar halen, wat nu ook nog steeds kan maar toch, ik heb énige houvast.

Om dan maar te beginnen met donderdag. Vroeg op, taxi was zelfs iets eerder dan afgesproken en het verkeer zat goed mee dus ik was ruim op tijd op Schiphol. Inchecken had ik online al gedaan en zelfs je koffer kan je tegenwoordig doe-het-zelven dus langste duurde het nog om door security te komen maar ook dat viel erg mee. Ik heb me wel weer vermaakt met al die mensen die gewoon niet lezen. Zelfs in de korte rij die er nu stond, kom je toch echt mínstens 20 borden tegen waar precies op staat wat je moet doen. Jas onderin de bak, elektronika in je tas, sieraden omhouden, hoge schoenen uit enz enz, alles óp je jas en dan de bak aanbieden. Dit kan op meer manieren fout dan je denkt ;)

Het vliegtuig vertrok met een kwartier vertraging vanwege ijs op de vleugels, best een bizar idee nu ik hier buiten zit te zweten, maar verder een prima vlucht met meer dan voldoende eten en drinken. Boven midden Afrika leek het alsof je over de Belgische wegen reed maar die turbulentie was al van tevoren aangekondigd. Alle tijd gehad om wat films te bekijken, best leuk maar ik was toch erg blij toen ik er eenmaal weer uit mocht. In Johannesburg aangekomen was het heel rustig op het vliegveld en alles was dan ook simpelweg dicht, tsja, dat kan ook. Koffer was redelijk vlot, TUI mevrouw snel gevonden en aangezien ik de eerste was ben ik maar op zoek gegaan naar iets te drinken. Een vriendelijke man van de security begeleidde me naar de vending machines, heel lief meneer maar ik heb nog geen rands. Heeft de schat een flesje voor me gekocht. Daar ben ik lekker even mee buiten gaan zitten tot de rest van de groep er ook was. Op naar het eerste hotel, ook daar een ruime kamer en aangezien ik de nacht ervoor ook al veel te kort had geslapen en we de volgende ochtend om 8 uur zouden vertrekken daar eigenlijk niets meer gedaan dan een welkomstdrankje (appelsap) gedri=onken, ingecheckt en hup, naar de kamer, douchen en naar bed. Desondanks was het 's ochtends wel vroeg hoor. Het ontbijtaanbod was ruim en goed, inclusief zalm, mjammie.

Om 8 uur dus vertrek naar Pretoria. Op zich geloof ik best een mooie stad maar zo ontzettend veel beveiliging, hekken, luiken, muren met daarbovenop electrical fences, geen dieren, kinderen en al met al heb ik denk ik 3 blanken gezien. Terrasjes zijn er ook niet. Het ademt onveiligheid terwijl iedere persoon die je tegenkomt juist heel vriendelijk en behulpzaam is.

Eerste stop was bij het Union Building, waar je niet mag rondkijken, met daarvoor de tuinen en het 9 meter hoge beeld van Nelson Mandela. In die tuinen wonen al geruime tijd 'bushmen', volledig zelfvoorzienend, ook weer bijzonder vriendelijk en informatief, omdat zij opkomen voor hún rechten maar niemand luistert.... In Zuid-Afrika worden mensen nog steeds geclassificeerd als blank, zwart, kleurling enz enz maar niets voor deze groep mensen.

Door naar het voortrekkermonument, direct bij het oprijden van het terrein zie ik een kudde gnoes met kleintjes, leuk binnenkomen. Dit monument/museum gaat over het verhaal dat de Nederlanders, die in eerste instantie aan de kaap woonden om schepen te bevoorraden het binnenland introkken toen de Engelsen kwamen om daar een nieuw leven te beginnen - de grote trek. Dat niet alle bewonersgroepen het een goed idee vonden dat die boeren in/op hun land wilden komen wonen is van alle tijden. Die trek ging dan ook met het nodige geweld gepaard. Bij het monument kun je nogal wat trappen op, ik moet zeggen, het uitzicht boven over Pretoria was de moeite waard. Al met al zijn we best even zoet geweest met alles bekijken. Het is hier momenteel schoolvakantie wat ervoor zorgt dat het redelijk rustig is op de weg, niet verkeerd. Vanaf het monument zijn we naar Soweto gereden, langs de huizen van Winnie en Nelson Mandela en Desmond Tutu en hier ook geluncht. Het eten was erg lekker, ik heb dit keer een foto van m'n bord gemaakt omdat ik even wilde laten zien dat ik een foutje had gemaakt. Rechts op m'n bord ligt een groen prutje, dat zag ik voor pesto aan, bleek een pepersalsa o.i.d. te zijn. Ook lekker maar toch anders :) Overal waren zingende, dansende mannen, mannen die hoedjes, petjes, armbanden enz wilde verkopen, alles om maar wat te verdienen. Helaas voor hun waren wij nog niet in de buurt van een bak of pinautomaat geweest dus we hadden niks te besteden. Als je zo door Johannesburg, Pretoria en Soweto rijdt is het verschil tussen arm en rijk echt verbijsterend, van villa's tot sloppenwijken, alles door elkaar, nou ja, wel met muren om de eerste uiteraard. We zijn ook nog even gestopt op de plek waar nu een museum staat maar waar in 1976 schoolkinderen protesteerden tegen het Afrikaans (de taal van de blanke overheersers) en apartheid. De politie opende het vuur en zo'n 600 kinderen kwamen om. Wel was het de kiem voor het einde van de apartheid. Toen weer verder richting het apartheidsmuseum, met een stop bij het voetbalstadion waar 'we' in 2010 in de finale stonden. Bijna 95000 man kan erin, tegenwoordig wordt het nog steeds gebruikt voor voetbal-en rugby wedstrijden en muziekconcerten. Een aantal andere stadions die speciaal voor het WK waren gebouwd staan al jaren doelloos leeg. In het apartheidsmuseum was veel te zien, iets te veel eigenlijk en het hielp niet dat de belichting ronduit slecht is.  Rond 17 uur zijn we weer richting hotel gegaan en hebben met elkaar in het grill restaurant gegeten, was erg lekker ook weer.

En toen werd het zaterdag, om 9 uur vetrokken vanuit Johannesburg naat Hazyview dat vlakbij het Krugerpark ligt. Leuke stop rond 11 uur bij wat op het eerste gezicht gewoon een soort luxe tankstation/foodcourt leek, wat het ook was hoor maar de terrasjes aan de achterkant grenzen aan een groot, tsja, weiland, alleen met wat andere bewoners. Gnoes, springbokken, zebra's en een struisvogel die ook zomaar weer gevlogen was ;). Nog een tweede stop bij een 'Padstall' (pad = (snel)weg) rond 13 uur om even snel wat te eten in te slaan en plaspauze en weer doorrrrr. Begonnen we met vlak landschap, inmiddels rijden we door de bergen en verandert de vegetatie, veel dennenbomen, pecans, macademia's, aloë's, eucalyptus, heel mooi allemaal. Wij hebben de borden van pas op overstekend wild, die hebben ze hier maar dan met een nijlpaard erop. Rond Hazyview zijn heel veel bananenplantages, ook weer mooi en hoe dan ook, groen groen en nog eens groen, doet wat dat betreft wel aan Azië denken. Gisteren was best een interessante dag maar wat ons nu te wachten staat is toch wel waarom je deze kant opgaat. Bij de lodge aangekomen kregen we ook weer een welkomstdrankje, jawel, weer appelsap, en toen werden onze koffers en wij naar onze kamers gebracht. We hadden tijd om even onze spullen te reorganiseren, er moest een vestje en wat te drinken mee en toen weer de weg op, naar het Krugerpark. Daar in een grote 4x4 gestapt en we waren het park nog geen 2 minuten in of ik zag giraffes, wat een welkom! Helaas reed de gids wat te ver door en kregen we ze daarom niet op de foto, achter de bosjes. Aan het eind hebben we weer giraffen gezien maar op de foto's zijn ze best een zoekplaatje heb ik al gezien. Dat geldt trouwens voor meer dieren, in het echt waren ze veel duidelijker dan op de foto's. Het is uiteraard geen dierentuin dus je ziet niet waar je ook maar kijkt dieren maar jeemig wat hebben we er veel gezien! Veel groepen gnoes, zebra's en impala's (dat zijn duidelijk geen bedreigde diersoorten), al heel snel een kudde olifanten met 2 kleintjes, die ook nog zo vriendelijk waren om de weg over te steken, hier en daar een enkele olifant of een enkele impala, nijlpaarden, wat aapjes, een waterbuffel in, jawel, het water, we zijn echt verwend met de hoeveelheid dieren. Ook liepen er 2 wilde honden voor ons op de weg, die heb ik helaas niet goed op de foto gekregen, toen een hyena met erachter een olifant, die olifant liet weten dat hij het gezelschap niet op prijs stelde dus de hyena ging braaf een andere kant op en net toen we dachten dat we niks of in elk geval niet veel meer zouden gaan zien kwam er na een uil in een boom werkelijk een hele kudde buffels in beeld! Aangezien het inmiddels donker was is het op de foto's niet heel duidelijk maar het waren er honderden. We waren toen niet zo heel ver meer van de uitgang af dus we zeiden al tegen elkaar, wat een mooie uitsmijter. En toen kwamen de leeuwen nog. Ik zei al, we zijn verwend. Morgen vertrekken we om 6 uur (Krugerpark is hier 10 minuten vandaan) en dan gaan we de hele dag doorbrengen daar. Ik heb er zin in.