Sterrenhemel

30 november 2016 - Tambon Ko Chang, Thailand

Het is weer zover, 8 uur in de morgen en lekker buiten ontbijten met zicht op zee en het geluid van de golfslag. je zou zo wonen zeg... Nu is het natuurlijk wel winter en zijn de temperaturen dus over het algemeen erg lekker (hoewel het de meeste dagen toch nog rond de 30 graden is), in de zomer is het me zeer waarschijnlijk veel te heet. Toch maar in Italië een mooi plekje op de kop zien te tikken dan?

Gisteren alvast wat gesnorkeld. Aangezien ik van de Thaise medewerker eoa oud setje mee had gekregen omdat hij niet bij de goede kan en de baas even niet in de buurt was hield ik het niet superlang vol, ook omdat het zicht niet geweldig was en er hier nogal wat boten varen die ik toch wel in de gaten wil houden... Maar ik heb toch al veel vissen gezien, hier en daar wat koraal, kortom, de moeite waard om straks weer te gaan doen met een góede set. Op het stuk dat ik gisteren heb gezien dus genoeg te zien maar niet met al die fantastische kleuren die ik in Egypte heb gezien, op een andere manier mooi dus.

Gisteravond wat potjes pool gespeeld. Hilarisch slecht! Ik heb duidelijk oefening nodig maar ach, het was wel erg gezellig. En en passant uitgenodigd door een Italiaan om morgen mee te gaan met een boattrip. Ik ga vandaag wel horen of hij voldoende mensen bij elkaar krijgt. En als je dan zo gezellig bezig bent, her en der gesprekken hebt, dan is het zomaar ineens 1.30 uur. En toen ik eens naar de sterrenhemel keek toen ik naar m'n kamer ging was het zomaar ineens nog later want het was een ongelooflijk heldere nacht, werkelijk nog nooit zóveel sterren gezien en zó helder! De Engelsman die naast me lag te kijken wist me van alles aan te wijzen en te benoemen, ik geloof niet dat hij begreep wat ik bedoelde toen ik zei dat je sommige dingen niet altijd moet willen weten maar gewoon op je in moet laten werken :).Hij begreep in elk geval genoeg om de wetenschappelijke verhandeling te laten voor wat het was. hoe langer je keek, hoe meer je zag, het was letterlijk schitterend.

Ik hou van de geluiden hier. De diverse vogels klinken net even anders dan thuis en soms juist weer helemaal hetzelfde. De krekels kunnen een óngelooflijke herrie maken om andere keren weer meer op de achtergrond te zijn, de cicaden zijn bij tijd en wijle echt oorverdovend om zodra het donker is van de ene op de andere seconde oorverdovend stil te zijn en dan nog al die geluiden die niet thuis te brengen zijn (door mij dan). De joekels van kevers die ik af en toe op m'n kamer vind heb ik nog geen geluid horen maken. Ook al heb ik toch liever dat ze buiten blijven, ik heb al wel pogingen ondernomen ze op de foto te krijgen maar ze zijn verrekte snel. Spinnen zijn er ook in allerlei formaten maar vooral buiten. Op die ene slang waar we bijna op gingen staan na heb ik die ook niet meer gezien en ook de schorpioenen zijn me bespaard. Gisteren met snorkelen vlak voor de kust wel een best grote vis met een vervaarlijke bek gezien maar toen hij mij zag verdween hij snel tussen de stenen (gelukkig wel zo dat ik hem nog wel goed kon bekijken) dus dat was ook bepaald geen bedreiging. Toch raak ik hier op de honden na maar geen dieren aan, aangezien ik werkelijk geen flauw idee heb wat eventueel wel of niet een gevaar is. Je kan tenslotte ook teveel weten ;) Die honden zijn in heel Thailand wel een dingetje hoor, ik heb er nog nooit ergens zó ontzettend veel gezien!

Tussendoor een heel gesprek. Even uitgezocht waar ik een fatsoenlijke nieuwe tas kan kopen aangezien m'n rugzak (niet m'n backpack) aan een zijden draadje hangt. Dat wordt dus gezellig een dagje White Sand, daar is ook echt strand en streetfood dus dat is ook leuk om nog even mee te pakken. Kerst komt ook hier eraan, het zou toch leuk zijn om eens mee te maken hier. De Thai zijn sowieso al gek op lichtjes, tot aan flikkerende kerstverlichting om de glazen kist van een opgebaarde monnik aan toe, en dat schijnt met kerst dus nog véél erger te zijn. Zelfs de levensgrote sneeuwmannen moeten aanwezig zijn. Het lijkt me toch erg apart :) In ons systeem zit zo ingebakken dat het koud is met kerst dat het een heel vreemd idee is dat kerst hier net zo wordt gevierd maar je ondertussen erg blij bent met het briesje uit zee terwijl je in bikini zit.... En zo lopen je dagen dus zomaar vol, prima manier. Vanmiddag dus een paar dorpen naar het noorden... je komt nog eens ergens.