Onderwaterwereld

30 november 2016 - Tambon Ko Chang, Thailand

Wat een drukte hier voor de kust! En met goed materiaal is het superrelaxed, gewoon door je neus ademhalen en het sluit af als je de diepte in duikt.

20161130_110357[1]

Bepaalde stukken zijn voornamelijk rotsachtig met diverse planten, andere stukken zijn net een onderwaterbos waar je niet of nauwelijks over de planten heen kunt zwemmen. De diepteverschillen zorgen steeds weer voor verrassingen. Zo zie je vissen opduiken of juist wegschieten, andere liggen of zwemmen in/op/onder/tussen de rotsen. Zijn de planten weliswaar erg divers in soorten maar niet in kleuren, de vissen zijn een heel ander verhaal. Van knalrood/blauw/groen/geel en ga maar door tot echte camouflagekleuren waarbij je 3 x moet kijken om te zien of het nou een vis is of niet. Zwem je zo tussen de zwermen kleine visjes, soms allemaal dezelfde soort, soms wel 7 verschillende soorten, het volgende moment zie je uit de kluiten gewassen krabben en redelijk formaat vissen met een brede bek en een soort luipaardtekening. Méér dan genoeg te zien dus! ik moest mezelf er echt steeds aan helpen herinneren regelmatig even te checken of er geen boot aan kwam en me realiseren dat je al snel alle gevoel voor tijd kwijt bent maar de zon wel constant op je achterkant schijnt. Juist omdat je dat niet voelt in het water loop je natuurlijk het risico vreselijk te verbranden en dat zou m'n dagen hier flink verknallen. Voor nu dus maar weer een paar uur de schaduw opzoeken. Gek idee als je bedenkt dat het in Nederland zo koud is en pas 5.30 uur in de ochtend. Zo dus maar een kleine siësta in een hangmat in de schaduw of lekker wat lezen en aan het eind van de middag richting White Sand. De snorkelmaskers en waterschoenen (heerlijk!) zijn gewoon aanwezig dus ik kan steeds weer even gaan, wat een luxe. In verband met hetzelfde risico op verbranden laat ik de kano's  ook maar voor wat ze zijn. Goed excuus om te luieren toch?;)