Zaterdag en zondag

13 november 2016 - Tambon San Pu Loei, Thailand

Vrijdag hebben we hard gewerkt met oefenen, het gaat ons steeds makkelijker en beter af. Al heb je na een week masseren en gemasseerd worden in het weekend best even behoefte aan rust :). Nadat m'n medestudenten me al vanaf het begin steeds op het hart drukken les te gaan geven kwam Mac nu ook met die opmerking... toch echt maar es induiken als ik terug ben dan. Terwijl ik dit zit te tikken zijn we ondertussen aan het koken. Vooral de Franse mannen leven zich graag uit dus zijn wij zo vriendelijk ze hun gang te laten gaan (nadat ik de scampi's in de marinade had gezet). Het is hier allemaal zo liefdevol en makkelijk, ik zou er zo aan kunnen wennen...

Dat was vroeg dag gistermorgen aangezien we om 6 uur weg moesten richting Chiang Mai. Het was nog even zoeken naar het juiste busje aangezien het stikt van die dingen en allemaal grijs en als er al tekst op staat is het vrijwel alleen in het Thais... dat helpt niet echt :) Maar een telefoontje doet wonderen dus we zijn keurig in het juiste busje beland. De rit naar Chiang Rai duurt ongeveer 3 uur, door de bergen maar was eigenlijk zo om. De Hot Springs waar we een tussenstop maakten was een lachertje en die stop hebben we dus maar gebruikt voor een lekkere bak koffie. Verder weinig Hot Springs eigenlijk alleen om eieren te komen en je voeten te baden en heeeeeuuuullll veeeeeuuull erg toeristische winkeltjes.

De volgende stap was Wat Ron Khun, de hemelse witte tempel. Ook ontzettend druk natuurlijk en binnen mocht je helaas niet fotograferen maar daar kregen we een boekje van. Het ding is echt ontzettend wit. We kregen van te voren enige uitleg: als je naar binnen gaat vooral niet vergeten de bel te luiden, aangeven dat je op weg bent naar de hemel. Eerst kom je dan bij wat de hel moet voorstellen, schedels en handen die wanhopig naar boven reiken... om het benauwd van te krijgen. Zodra je de brug betreedt mag je vooral níet omkijken en al helemaal niet teruglopen... dan ga je terug naar de hel = bad luck. Dan kun je de tempel binnen. Deze is nog niet af, verwacht wordt dat dat pas rond 2070 zal zijn. Het is een heel bijzondere mix van Thaise tekeningen met moderne kunst en figuren. Je vindt er o.a. terug: Michael Jaxkson, Jack Sparrow, Mignons, Pokémon, Elvis Presley, de Hulk, Superman, Spiderman, Planes, de Turtles, Starwars figuren en nog veel meer. Het lijkt allemaal heel symbolisch getekend te zijn, erg aansprekend en iedereen kan er natuurlijk z'n eigen verhaal bij verzinnen. We hebben weer belachelijk veel foto's gemaakt, teveel om uit te kiezen eigenlijk. Ze staan allemaal in de albums, vooral Nadège heeft mooie foto's!

Na de witte tempel was het zwarte huis aan de beurt: Baan Si Dum. Een soort museum, doorlopende expositie in een werkelijk schitterende tuin en de artist himself was ook aanwezig. De kunst was... uhh... bijzonder. We wisten nog even niet wat we er nou precies van vonden maar dat hoeft ook niet, gewoon ondergaan. En van de tuin hebben we absoluut genoten, wat een plaatje, zo sereen. Met aan het eind een labyrint dat natuurlijk als afsluiting even gelopen moest worden. Bleek Nadège daar foto's van te hebben gemaakt <3. Nog even een heerlijk kokosijsje gegeten en toen de bus weer in.

Rond 17 uur waren we weer in Chiang Mai waar we gezellig nog wat over de nightmarket hebben gebanjerd, een hapje hebben gegeten, biertje gedronken om uiteindelijk rond 23 uur weer met de tuktuk op ons plekje terug te komen.

Vanmorgen heerlijk geluierd om daarna op de (tiny Thai) fiets naar de dichtstbijgelegen tempel te gaan, daar waren we dus nog niet geweest. De honden waren gezellig mee dus die hebben we even thuisgebracht voor we naar het zwembad vertrokken. Het was vandaag een hete, vochtige dag dus de hele dag het gevoel alsof je zo onder de douche vandaan in je kleren bent gesprongen. Dat zwembad was dus zálig verkoelend! Op de terugweg gestopt op de markt om eten te halen. Het was vandaag echt bizar druk! Maar wel gezellig en het ruikt hier op dit moment ontzettend lekker. Zo's rustdagje tussendoor is toch ook erg lekker.

Inmiddels uitgezocht naar welk eiland ik na de opleiding waarschijnlijk wil afzakken, nu nog even uitzoeken hoe ik daar ga komen en eigenlijk wil ik aanstaand weekend als ik alleen ben hier wel een dagje gaan wandelen in de bergen... ook nog even uitzoeken want dat kan je niet zonder begeleiding doen, grote kans dat ik in Laos ofzo uitkom :) En deze week nog even zorgen dat m'n visum verlengt wordt. Genoeg te doen dus naast de opleiding maar zo eerst maar es wat eten. Het is hier tenslotte al bij 20.30 uur.

De muggen vinden me nog steeds erg lekker, zelfs kleding helpt niet. De Deet was zonde van m'n geld maar ach, m'n medestudenten zijn extra blij met me aangezien de muggen een duidelijke voorkeur voor mij hebben.

Het Yi Peng festival lijkt wel doorgang te vinden en zal dit jaar waarschijnlijk nog bijzonderder dan anders zijn ivm de dood van de koning. Waarschijnlijk gaan we morgen met z'n allen, moet heel bijzonder (en druk) zijn. Maar nu: etenstijd!

1. Yvonne de Nies:
    13 november 2016
    Zo te lezen heb je je dit weekend iet verveeld. Je belevenissen doen je goed.
    Misschien moet je inderdaad iets gaan doen met lesgeven Het lijkt me wel wat voor je.
    Hier alles rustig. Succes de komende week. mam
  2. Shirley:
    13 november 2016
    Nee vervelen is er niet bij. Gisteren een lange, intensieve dag, vandaag wel lekker relaxed. Heerlijk gekookt en gegeten met elkaar en vast wat zitten rondneuzen voor de rest van de tijd. Het ziet ernaar uit dat ik de 26e laat in de avond naar Chumphon vlieg en daar de boot naar het eiland pak en dan, in verband met de financiën, 2 december weer naar Bangkok vlieg en 's maandags de 5e naar Keulen en dan kan ik daar de trein weer pakken. Is veel goedkoper dan op Schiphol vliegen. Nu maar weer een poosje slapen om morgen weer fris aan het oefenen te gaan :)