Relax, wander, wonder..

30 oktober 2016 - Tambon San Pu Loei, Thailand

Na een goede lange nachtrust, vandaag nog lekker relaxen. Inmiddels kennis gemaakt met student nummer 2, Valentin uit Frankrijk. Voorheen ict-er (je komt ze ook werkelijk overal tegen hè) die z'n baan heeft opgezegd omdat hij z'n dagen niet wil doorbrengen achter een pc. Hij wil leven, contact maken. Voorlopig blijft hij drie weken voor de opleiding en gaat dan door naar o.a. Cambodja en Vietnam om Engelse les te geven. We zijn het er wel over eens dat de mensen hier (in onze ogen) veel minder hebben maar de kunst van leven beter beheersen. Niet alleen zijn de mensen naar ons westerlingen ontzettend vriendelijk en behulpzaam maar ook onder elkaar. Zoals ik eerder al zei was dat vooral in de trein heel duidelijk. Mensen die elkaar helemaal niet kenden maken plek voor elkaar, zorgen voor elkaar, slapen op elkaar, zonder aanzien des persoon. Verdraagzaam en liefdevol. Gezien de rellen ook hier en andere narigheid is dat blijkbaar ook weer niet altijd zo, dat is dan wel weer ontzettend jammer. Mijn ervaring tot nog toe is dat vrolijkheid de absolute boventoon voert en dat is een verademing. Alleen daarvan kun je al zo genieten. Grappig natuurlijk dat ze je erin willen betrekken ondanks dat je er allemaal geen woord van begrijpt, de sfeer pakt je toch.

Alleen reizen... het leek me geen probleem in dit land. Wist ik veel! Hoezo alleen? Je moet er gewoon moeite voor doen om eens even alleen te zijn! :)

De instelling van de Thai spreekt me ook heel erg aan. Voorbeeld: er lopen hier 3 honden rond, eentje genaamd Good Boy en volgens Mac is hij 'funny'. Waarom is hij dan zo funny? Hij wil niet aangeraakt worden. Uhh.. das niet helemaal waar... regelmatig loopt hij op zo'n manier onder je handen door dat je hem wel aait en dat kan hij best een poos volhouden. Maar aai hem dan ook echt en hij gaat grommen :D. Oftewel, bij ons zou hij niet 'funny' genoemd worden maar 'gestoord' of op z'n minst 'niet normaal'.

Best verklaarbaar maar in eerste instantie ook best 'funny'; 3 nachten zie je geen bed en doe je hazeslaapjes in de meest onmogelijke posities, geen centje pijn. Een goede nachtrust in een echt bed, weliswaar wat hard naar Europese maatstaven maar wel een lekker bed, en je hebt even last van je onderrug. Alweer over ook maar ik kon er wel even om lachen.

Waarschijnlijk straks maar eens met elkaar naar de markt om eten te kopen, beetje onzin om allemaal voor onszelf te koken. Ik kan niet wachten om alle onbekende dingen uit te proberen!

1. Freek:
    30 oktober 2016
    Sterk staaltje omdenken mevrouw! Een hard bed omdat mensen gaan slapen als ze moe zijn. In het Westen hebben we het druk druk druk. Geen vrije tijd, ja, 's avonds! En dan moeten we naar bed, morgen weer een werkdag. We willen niet op bed, nee, we moeten. Daarom zijn onze bedden zo zacht, anders vallen we niet in slaap! Kortom we leven niet genoeg in het heden hier, iets anders kan ik er niet van maken. Ik zie het nu pas, dank voor het inzicht
  2. Shirley:
    30 oktober 2016
    Goh wat grappig. Niet alleen had ik niet verwacht dat ook niet bekenden wel eens wat zouden lezen maar er dan ook nog wat uithalen is helemaal leuk. Zeker als het nog weer heel wat anders is. En zo leer je steeds meer...
  3. Yvonne de Nies:
    30 oktober 2016
    Je ontstrest nu al. Volgens mij ga je helemaal zen terug komen.Vergeet niet wat foto's van de markt te nemen.
    Mick komt straks nog wat klussen. Hier moest de klok een uur terug, dus ik was aardig uit mijn ritme, Morgen beter goetjes mam